Total Pengunjung (bermula 24 Oktober 2010)

Monday, April 18, 2011

Shisha?

Pernah tengok shisha? Apa shisha tu? Ia lebih kurang macam rokok kerana asapnya dihisap masuk ke dalam badan.  Macam gambar ni....



Shisha terkenal di bandar-bandar besar, tetapi sekarang dah popular ke serata ceruk alam kat Malaysia ni. Maklumlah, benda tak elok memang ramai yang nak ikut. Yang elok tak nak ikut pulak!!
Menurut kajian Department of Health and The Centre of Tobacco Control, shisha lebih bahaya daripada rokok. Ini kerana shisha meningkatkan lagi kandungan karbonmonoksida dalam badan. Kesannya boleh merosakkan otak.  Kesan lain macam biasa la....badan bau busuk, gigi rosak dan sebagainya.
Menurut Dr.Hilary Wareing , shisha mengandungi 400 hingga 450 kali ganda bahan yang lebih berbahaya daripada rokok.
Dari segi agama Islam - Muzakarah Fatwa Kebangsaan ke 37, 1993, "Merokok adalah HARAM dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudaratan". Oleh itu, shisha pun haram juga, kerana ia memudaratkan.
Ada sesiapa berani kata rokok dan shisha tak merosakkan tubuh badan?.......

No comments:

There was an error in this gadget

Universal Converter