Total Pengunjung (bermula 24 Oktober 2010)

Tuesday, January 10, 2012

Larangan Merokok di Kawasan Sekolah

Sekolah sebagai 'kawasan larangan merokok' sudah diwartakan sejak dulu lagi. Sayangnya, ia kadang-kadang tidak diambil perhatian oleh banyak pihak. Pekeliling tentang sekolah kawasan larangan merokok sudah dikeluarkan oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia. Namun begitu masalah rokok di sekolah masih belum dapat diatasi sepenuhnya.
Kegiatan merokok di kalangan pelajar sekolah dewasa ini kian membimbangkan. Kempen yang dijalankan oleh KPM, JPN, PPD dan sekolah seperti tiada memberi kesan dan kesedaran buat mereka. Pihak sekolah kini berdepan dengan masalah disiplin pelajar yang semakin meruncing termasuk pelajar merokok.
Pelbagai faktor yang menyebabkan gagalnya kempen sekolah kawasan bebas rokok. Antaranya ialah:


(i) Terdapat segelintir kakitangan dan para pelanggan sekolah yang tidak mematuhi larangan merokok di kawasan sekolah.


(ii) Budaya merokok sudah menjadi kebiasaan di kalangan masyarakat.


(iii) Kementerian Kesihatan masih tidak melaksanakan ketegasan dalam kompaun terhadap sekolah, guru dan orang ramai mengikut Pekeliling Kesihatan Awam bil 1/1997.


(iv) Menganggap rokok bukan masalah besar.


(v) Papan Tanda amaran 'Sekolah kawasan larangan merokok' tidak digeruni dan tidak diberi perhatian.


(vi) Pelajar mudah belajar dari pelakuan orang yang merokok. Mereka mula mencuba dan akhirnya rokok sudah tidak dapat dipisahkan dengan pelajar.


(vii) Guru sebagai model, tetapi kadang-kadang model yang merosakkan jika dia juga perokok.


(viii) Kempen Anti rokok atau Nafas Segar kurang berkesan dan menginsafkan. Bukan kegagalan isi programnya tetapi kesedaran dari masyarakat kita.


Sama-sama kita renungkan dan bertindak, Jika tidak slogan, ”Sekolah bebas dadah 2012’ hanya akan tinggal slogan sahaja!!

paru-paru si perokok

Sumber : http://zuhairimanong.blogspot.com/

No comments: