Total Pengunjung (bermula 24 Oktober 2010)

Monday, April 23, 2012

Minggu PPDa 2012 - Peraduan Menulis Karangan Anti Dadah dan Mendeklamasi Sajak Anti Dadah

Sempena program bersepadu bersama Minggu Bahasa Melayu yang dilancarkan 23 April 2012, Minggu PPDa masih meneruskan program yang dirancang bersesuaian dengan Minggu Bahasa Melayu yang sedang berlangsung.

Pertandingan Mendeklamasi Sajak Anti Dadah telah dibuka untuk pendaftaran sehingga Selasa 24 April 2012. Guru-guru BM telah dimaklumkan minggu lepas untuk mencari nama peserta dan melatih mereka yang berminat. Keterangan lanjut, sila hubungi Cik Atiqah Ibrahim, AJK Guru PPDa. Pertandingan dibuka kepada murid-murid Tahun 2 hingga Tahun 6 dan akan dijalankan pada hari Khamis 26 April 2012.

Seterusnya, Pertandingan menulis karangan anti dadah juga turut dijalankan. Pertandingan dibuka kepada murid-murid Tahap 2 sahaja. Murid yang berminat boleh mengikut panduan di bawah untuk menghasilkan karangan. Karangan yang telah siap ditulis atau ditaip menggunakan komputer, boleh dihantar kepada Guru PPDa selewat-lewatnya hari Jumaat 27 April 2012.

Tajuk Karangan - Bahaya Dadah.

Pengenalan-
-dadah - musuh negara - pada awalnya - berguna - salah guna - kuantiti yang banyak - menjadi bahaya.

Isi 1 -
- jenis-jenis dadah - syabu, heroin, pil khayal, morfin, inhalan dan sebagainya - semua jenis dadah - memudaratkan - jika diambil berlebihan - kerana dadah - biasa digunakan dalam kuantiti sedikit sahaja.

Isi 2 -
- dadah - bahaya - kerana - merosakkan urat-urat saraf dalam otak - melemahkan daya tahan tubuh - penagih - akan terlalu kurus - hilang pedoman hidup.

Isi 3 -
- penagih cenderung - menjadi penjenayah - usah - mendapatkan bekalan - gunakan apa cara sekali pun - merompak, membunuh, menculik dan sebagainya.

Penutup-
- jauhilah dadah - menghancurkan masa depan - hilangkan saat-saat bahagia dalam hidup - disisih daripada masyarakat.

No comments: