Total Pengunjung (bermula 24 Oktober 2010)

Tuesday, June 23, 2009

PUISI BUAT TEMAN-MASYARAKAT MADANI TANPA DADAH

PUISI BUAT TEMAN-MASYARAKAT MADANI TANPA DADAH

Aku seorang pencari ilmu
khazanah ilmu dunia dan akhirat

Aku seorang anak
Membalas timbal segala dikorbankan
orang tuaku, guru-guruku.
Aku seorang insan
Mencari kekosongan kemerdekaan
Mengisi kehidupan bermakna.

Aku tidak mahu
Hidup dalam kehinaan
di lembah hitam

Aku tidak mahu
merintih sedih merayu
atas setan-setan
bertopengkan manusia

Aku tidak mahu
khayal dengan dunia
khusyuk dengan perhiasan durjana
hingga tenggelam ke dasar api neraka

Aku mahu wahai manusia
Menjadi insan madani
Aku mahu wahai semua
Menjadi insan terpilih

Di bumi bertuah ini aku berdoa
Aku berbakti
Aku berjasa
Membina nusa dan bangsa.

Ayuh teman mengikutiku
Ayuh teman bersama membina kegemilangan dan terus terbilang.




nUKILAn: aHMAD FAIZAL BIN HALIDi.

No comments: