Total Pengunjung (bermula 24 Oktober 2010)

Thursday, April 16, 2009

AKTIVITI SOAL SELIDIK TABIAT MEROKOK


Pada 10 hb. April 2009, hari Jumaat, satu soal selidik dijalankan untuk Tahun 6. Penyelidikan yang bertajuk "KESAN TABIAT MEROKOK IBU BAPA KE ATAS PRESTASI MURID TAHUN 6 SECARA UMUM 2009".

Seramai 105 orang responden tahun 6 telah mengambil bahagian soal selidik yang dijalankan. Tujuan penyelidikan berdasarkan kajian kes ini adalah untuk mengetahui perbandingan antara anak-anak yang ibu atau bapa yang merokok dan tidak merokok.

Selain itu, soal selidik ini juga memberikan data atau maklumat lain yang berguna untuk diberikan perihatian dan perancangan yang berkesan dan sesuai. Antaranya ialah maklumat kehadiran ke Bilik Sumber PPDa, pengetahuan tentang bahaya dadah, pengetahuan tentang kesan negatif tabiat merokok dan juga penglibatan keluarga dalam kancah penyalahgunaan dadah.

Walaupun tajuk ini boleh dipertikaikan tetapi daripada segi aspek keputusan soal selidik tidak dapat disangkal berasaskan kajian yang pernah dilakukan berkaitan rokok. Fakta menunjukkan terdapat seramai satu bilion manusia terbunuh akibat rokok pada abad ini dan seramai 1.5 bilion perokok di seluruh dunia.
Di Malaysia pula, fakta menunjukkan hampir separuh lelaki Malaysia adalah perokok (sila rujuk laman web http://www.infosihat.gov.my/taknak/KempenTakNak.php ). Penyelidikan ini juga penting sebagai satu asas untuk kajian lanjutan berkaitan kesan tabiat merokok ke atas prestasi akademik anak-anak.

Memandangkan FPK berteras membina kekuatan insan dari segi Jasmani, Emosi, Rohani dan Intelektual (JERI), dan tabiat merokok akan membantut atau melambatkan usaha ke arah itu(?). Oleh itu usaha KPM kena pada tempatnya dalam memperkenalkan Pendidikan Pencegahan Dadah(PPDa) yang memasukkan elemen keburukan tabiat merokok dan mencegahnya di kalangan murid-murid. Pastinya Sekolah Bebas Dadah 2012 akan tercapai jika usaha dijalankan secara bersungguh-sungguh untuk mencapainya.




Sumber:http://www.youtube.com/watch?v=K5fp9egJQ54&feature=related

No comments: